مسائلی پیرامون ظهور مهدی(عج)

 

بسم رب المهدي

 

با سلام خدمت دوستان عزیزم. خیلی معذرت میخواهم بخاطر چند ماهی که نبودم اما حالا با شکل و سبکی نو دوباره برگشتم و نیازمند یاری شما عزیزان هستم. 

امروز پستی برای شما آماده کردم که تفاوتها و شباهتهای بین شیعه وسنی را بازگو میکند. این پست را دوست بسیار عزیزم جناب آقای حسین شفیعی در سایت کلوب برایم فرستاده بودند و من هم برای شما عزیزان قرار دادم. انشاءالله که مورد توجه قرار گیرد.

باتشکر مدیر وبلاگ 

 

تفاوت ها و شباهت های مذهب سنی و شیعه در چیست؟

اختلاف اساسی شیعه و سنی برسر خلافت اسلامی و مرجعیت دینی است. اهل سنت امامت را به عنوان رهبری اجتماع قبول دارند، ولی امامت به معنای مرجعیت دینی و به معنی ولایت را نمی پذیرند. اهل تسنن برای هیچ كس حتی برای ابوبكر و عمر و عثمان چنین منصبی را قائل نیستند، از این رو عصمت را در امام و خلیفه لازم نمی دانند، ولی شیعه امامان خود را معصوم از خطا می دانند. از این رو استاد مطهری(ره) اختلاف سنی و شیعه را در بحث امامت ریشه ای می داند و می گوید: "آن چیزی كه شیعه به نام امامت معتقد است، غیر از آن چیزی است كه آن ها به نام امامت معتقدند. آن چه اهل تسنن به نام امامت معتقدند، یك شأن دنیایی امامت معتقدند. امام همان حاكم میان مسلمین، فردی از افرادی مسلمین كه باید او را برای حكومت انتخاب كنند. آن ها بیش از حكومت بالا نرفتند، ولی امامت در شیعه مسئله ای است تالی تلو (مقارن) نبوت و بلكه از بعضی از درجات نبوت بالاتر است".

بر این اساس امامت از نظر شیعه جزء اصول دین است، ولی نزد اهل سنت از فروع دین محسوب می شود، زیرا امامت از منظر اهل سنت در حد رهبری سیاسی مسلمانان بعد از پیامبر است.

در این صورت یك مسئلة فرعی مثل نماز خواهد بود، اما امامت در شیعه مفهومی است نظیر نبوت. در حقیقت ولایت ادامه نبوت است. این از رو باید در كنار نبوت به عنوان یكی از اصول دین مطرح گردد.

اختلاف دیگر سنی و شیعه در مورد صحابه رسول الله است. اهل سنت معتقدند همة صحابه عادل اند. ابن حجر می گوید: "اهل سنت اجماع دارند بر این كه همة صحابه عادل اند و در این مورد جز بدعت گزاران مخالفتی ندارند".

اما شیعه معتقد است در صحابه منافق نیز وجود داشته و آیه "افك" گواه بر این مدعا است. از طرفی ملاك جدایی مؤمن و منافق را پیامبر اكرم(ص) محبت امام علی و بغض آن حضرت قرار داده اند.

از این رو هر كس بغض علی(ع) را داشته باشد و با او بجنگد، منافق خواهد بود و در این جهت فرقی بین صحابه و غیر صحابه نیست.

شایان یاد آوری است كه امروزه برخی از اهل سنت، عدالت صحابه را قبول ندارند.

اختلاف اصلی دیگر در منابع استنباط احكام اسلامی است. اهل سنت در كنار كتاب و سنت و اجماع،‌ اجتهاد صحابه را نیز به عنوان یكی از منابع اصلی شناخت و تعیین احكام بر شمرده‌اند كه منظور از اجتهاد،‌ عمل به رأی است. نزد شیعه و اهل بیت، قرآن و سنت دو منبع اساسی برای احكام الهی است و قیاس و عمل به رأی و اجتهاد جایگاهی ندارد. اهل بیت خود نیز حكمشان را مستند به قرآن و سنت رسول می كردند. برای مطالعه و تحقیق بیشتر به كتاب معالم المدرستین یا ترجمة آن به نام نشانه های دو مكتب علامه سید مرتضی عسگری مراجعه فرمایید.

البته اختلافات دیگری نیز در مسائل جزئی و امور عبادی وجود دارد، مانند نحوه وضو گرفتن، نحوه نماز خواندن كه همه به مبنای كلامی واعتقادی بر می گردد كه توضیح داده شد.

اما شباهت های سنی و شیعه زیاد است. در اصل اعتقاد به توحید و نبوت و معاد و قرآن و كعبه و وجوب نماز و روزه و زكات و بقیه فروع دین بسیاری از احكام و محرمات مانند حرمت قمار و شراب و دروغ و غیبت وحدت نظر وجود دارد.

[1] حسینی دشتی، معارف و[ معاریف، ج 2، ص 588.

http://www.pasokhgoo.ir  

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم مرداد 1387ساعت 23:9  توسط مجید  |